Is er een deel van jezelf dat je het liefste kwijt zou willen zijn? 

De meeste mensen antwoorden ja op die vraag…Ze denken dan bijvoorbeeld aan een deel dat hen wel heel erg opjaagt of uitermate kritisch op henzelf is. Vaak noemen ze dat laatste deel ook wel hun innerlijke criticus. Soms zijn het ook de slechte gewoonten die je hebt. Gewoontes die maken dat je tot laat zit te Netflixen of veel te lang op je telefoon blijft scrollen op Facebook. Anderen noemen het hun ‘monkey mind’, die je gedachten van de hak op de tak laat springen en voor onrust zorgt. 

Hoe zou het zijn als je anders met deze aspecten van jezelf om zou kunnen gaan? Ze niet afwijst of veroordeelt, maar ze onderzoekt en contact met ze maakt? Zelfs als je ze hebt weggeduwd in een deken van schaamte.

Wat als je een goed gesprek met die verschillende delen van jezelf zou kunnen voeren? Zodat het leidt tot meer evenwicht en rust? En dat er een aanvaardingsproces op gang gebracht wordt dat je innerlijke worstelingen sterk vermindert. Dat zou mooi zijn toch?

Internal Family Systems in Utrecht Ik heb het over Internal Family Systems (IFS). Dat is een relatief nieuwe begeleidingsmethode waardoor je jezelf veel beter leert kennen. Op zo’n manier dat het leidt tot meer balans. IFS stelt dat de innerlijke worstelingen die we kunnen voelen in onszelf, een weerspiegeling zijn van de activiteiten van verschillende delen in ons. Delen die niet allemaal hetzelfde willen… Ze zijn zelfs geregeld tegengesteld aan elkaar, en tegelijkertijd in ons actief.

Een deel van mij wil bijvoorbeeld dat dit stukje tekst op mijn website perfect moet zijn. Een ander deel wordt echt blij van het schrijven ervan. Nog een deel heeft hier eigenlijk allemaal geen tijd voor, en wil snel door met iets anders op mijn takenlijst. 

Dat kan lastig te managen zijn, zeker als die stemmen zich heel sterk laten klinken. Als ik in gesprek met ze ga, ze niet ontken, maar ze toesta om er te mogen zijn, dan ontstaat er ruimte. Veel meer ruimte.

IFS nodigt je uit om naar de stemmetjes, die delen in jezelf, te luisteren en aandacht voor ze te hebben. Vaak zijn een aantal delen belast met oude pijn van vroeger, die ze nog altijd met zich mee dragen. Andere delen hebben een meer beschermende rol. Ze willen voorkomen dat we die oude pijn nog een keer gaan voelen. Oude pijn zoals isolement, eenzaamheid en verdriet. En wat die delen ook zeggen of (je laten) doen, uiteindelijk hebben ze allemaal een positieve intentie. Als we contact met ze maken, ze een plek geven en welkom heten, dan kan er innerlijke samenwerking tussen die delen ontstaan. Dat kan uitgroeien tot mededogen en compassie. 

Wat betekent dit voor jou? Ik heb onlangs de IFS-basistraining afgerond en ik ben echt heel blij met deze methode. Een stuk in mezelf is in deze training geheeld en ik heb dat ook bij mijn medecursisten gezien. Geweldig was dat! 

Ik heb ontzettend veel zin om vlieguren te maken en met deze methode te oefenen. Omdat ik nog net in de beginfase zit qua ervaring met deze methode (én tegelijkertijd al meer dan 15 jaar mensen coach) heb ik een aanbod voor je.

De komende maanden (tot 1 september) bied ik sessies aan tegen de helft van mijn normale tarief. Dat komt neer op €50,- per uur. Daarbij gaat het meestal om meerdere sessies, waarschijnlijk een stuk of 3. Mogelijk meer, mogelijk minder.

Mocht dit bedrag financieel echt lastig voor je zijn, leg dan even contact met me. Zeker als je interesse hebt! Voor kort overleg (15 min.) kun je hier een belafspraak met me maken. 

Als je er klaar voor bent kun je hier een sessie van een uur boeken. 

De sessies vinden live op mijn kantoor in Utrecht (Europalaan 2) plaats. IFS werkt overigens ook online prima. Dat kan via Zoom of MS Teams. Dus je hoeft niet per se naar Utrecht te komen.

Wil je een idee krijgen waar ik het over heb? Welke delen er dus zoal een rol kunnen spelen? Kijk dan eens naar deze trailer van Inside Out, dat maakt het echt helder!

Waar helpt IFS eigenlijk bij?

De toepassingsmogelijkheden zijn heel divers! Maar ik geef je even 3 voorbeelden zodat het superconcreet wordt:

1. Als je het bijvoorbeeld spannend vindt om presentaties te geven of te spreken in het openbaar

  • Het echt lastig vinden dat je iets ‘moet’ presenteren, kan natuurlijk je dagelijks werkende leven flink verstoren. Je bent overigens niet de enige, want spreken in het openbaar staat in de top 5 van stressvolle gebeurtenissen! Het kan zijn dat je je stevig zorgen maakt over je presentatie en er meerdere nachten slecht van slaapt. Of je komt vooraf of tijdens het presenteren in een ‘freeze’ terecht…door die bevriezing voel je je niet helemaal vrij in je presentatie. Die angst die je dan ervaart kan aanvoelen als heel lastig te beheersen of te controleren. 
  • Hoe IFS hierbij helpt: IFS identificeert de angstige delen die je proberen te beschermen tegen mogelijke bedreigingen. Door naar deze delen te luisteren en hun positieve intenties te erkennen, kun je in een geruststellend deel van jeZelf terecht komen en nieuwe copingstrategieën ontwikkelen. Dit helpt de intensiteit van je angst te verminderen en leidt tot een gevoel van innerlijke rust.

2. Als je last hebt van depressieve gevoelens

  • Depressieve gevoelens kunnen intense droefheid, hopeloosheid en een verlies van interesse in dagelijkse activiteiten veroorzaken. Het kan gepaard gaan met fysieke symptomen zoals vermoeidheid en veranderingen in slaap- en eetpatronen.
  • Hoe IFS hierbij helpt: IFS helpt bij het opsporen van de onderliggende delen die bijdragen aan die depressieve gevoelens. Dit kunnen delen zijn die zich overweldigd, verstikt of nutteloos voelen. Door deze delen te waarderen en te ondersteunen, kan het je helpen om los te komen van negatieve overtuigingen en patronen, wat kan leiden tot verbetering van je stemming en je algehele welzijn.

3. Heb je last van aardig wat zelfkritiek en perfectionisme?

  • Zelfkritiek en perfectionisme kunnen leiden tot een constant gevoel van falen en ontoereikendheid, ongeacht hoe je het doet en hoe goed je prestaties ook zijn. Dit kan resulteren in stress, uitputting en een verlaagd gevoel van eigenwaarde. Heel vervelend en belemmerend dus. 
  • Hoe IFS hierbij helpt: IFS werkt met de kritische delen die proberen perfectie te bereiken en fouten te voorkomen. Door deze delen te begrijpen en te ontdekken waarom ze zo streng zijn, kan een ruimer deel van jeZelf hen helpen om een meer realistisch en liefdevoller perspectief te ontwikkelen. Het vermindert bovendien zelfkritiek en bevordert een gezonder zelfbeeld.